woensdag 20 juli 2016

Een pop voor Lotte

Voor de IJverige Dames hebben wij een aantal mooie boeken ingekocht. Op het moment dat de boeken binnen kwamen was mijn nichtje Lotte op visite. En natuurlijk moest zij ook even, net als wij, door alle boeken heen strunn'n. Natuurlijk had ze snel een favoriet gevonden: Mijn gehaakte pop.


Ze had het boek open en bij elke pagina dat ze omsloeg, werden de ogen groter. Het enigste wat je hoorde was ooh, ahhh, dieeee, dat is mooi, kijk eens! en ga zo maar door. Op sommige pagina's bleef ze hangen. Eigenlijk vroeg ze met haar ogen " kun je die maken?".
Wetend dat ze met een paar maand jarig was, vraag ik haar "Zal ik een pop haken voor je verjaardag?". Een paar grote ogen en volmondige  "JA".
Dus tanti is begonnen met haken. Alles bij elkaar zoeken en beginnen.
Het boek "mijn gehaakte pop" is origineel een frans boek. De garens die zijn gebruikt, zijn franse merken. In nederland zijn deze merken moeilijker te krijgen, dus gegrepen naar bekende garens. Heb gekozen voor Scheepjes Catona en Scheepjes Softfun. Door ander garen te gebruiken kun je wel eens tegen wat aanpassing probleempjes lopen. Dat was dus ook zo.
Het boek is duidelijk beschreven en goed te volgen, maar ieder heeft een eigen handschrift in het haken. Zo is het handschrift van de schrijver anders dan die van mij. Hierdoor heb ik her en der een aantal aanpassingen moeten doen.

De pop
De pop is eigenlijk een super eenvoudige pop om te maken. Je begint met de benen en haakt zo verder het lijf aan de benen. Het hoofd en de armen worden apart gehaakt en aan het lijf genaaid. Bij de pop het ik bovenste gedeelte van het lijf naar eigen idee verminderd. De verminderingen vanuit het boek zaten scheef ten opzichte van het lijf.
Met de haren ben ik wel 2 avonden bezig geweest om ze er allemaal in de prikken en te knopen. Dat is wel even een klusje. Maar het resultaat is er ook naar. Ze is gewoon prachtig geworden.



Het bed
Het bed is even een knutsel project. Het is een klein kistje met een dubbele bodem. Onder de dubbele bodem kun je de kleren bewaren en op de bodem ligt het bed.
Het kistje is gemaakt van maquettekarton. Dit staat goed omschreven in het boek hoe je het moet doen. In het boek maken ze gebruik van karton van pizzadozen, maar mijn uitvoering is in maquettekarton gemaakt. Is ietsje steviger en goed te verwerken. De buitenkant en binnenkant heb ik volledig beplakt met plakfolie.
Het kussentje en de deken zijn gehaakt volgens het boek. Kleine granny's aan elkaar. Zo schattig!
De achterkant van de kussen en het matras is van een mooi stofje gemaakt in samenwerking met oma.
Aan de zijkanten van de kist zitten 2 handvatten. De kist moet natuurlijk makkelijk mee te nemen zijn.
De deksel is van het zelfde materiaal gemaakt en volledig beplakt met plakfolie. Op de deksel heb ik met een ander materiaal de naam van Lotte gemaakt. Het is natuurlijk ook haar kistje met schatten erin!



De kleren
De kleren waren allemaal goed te maken. Heb ze hier en daar wel wat aangepast. De armen van mijn pop vielen wat korter uit, heb dus de mouwen van de kleding ook wat ingekort. eigenlijk is het patroon volgen en kijken of jij dat mooi vindt. Zo ben ik door de patronen heen gegaan. Staat het mij aan of niet. Zo niet pas het een beetje aan. De onderdelen zijn niet echt groot om te haken, dus een kleine stukje opnieuw is geen drama. Uit het boek heb ik 3 setjes gehaakt. De pyjama, de tuinset en roodkapje. In het boek staan nog veel meer mooie dingen om te haken. Je moet toch een keuze maken. Uiteindelijk moet moeders ook nog wat te doen hebben.
Het leuke is dat het allemaal kleine projectjes zijn en redelijk snel klaar zijn. Uiteindelijk kun je het niet weerstaan om ze zelf meerdere keren uit te proberen.




De aqua-kleurige jurk is een bijzonder geval. Deze heb ik naar eigen idee gemaakt. De jurk is op basis van  het patroon van roodkapje. De rok is alleen flink wijder geworden. 
Het bovenste deel is gemaakt met Scheepjes Catona en de rok is met sparkelz van byClaire. Misschien had je het gezien, maar de jurk is gemaakt naar de kleuren van Elsa uit Frozen.en het is de favoriete kleur van Lotte. Dubbel goed dus.

De kleren worden allemaal via de benen aangetrokken. Dus bij het zelf creëren moet je daar rekening mee houden. Als je de kleren in het boek als voorbeeld aanhoud, kun je heel veel mooie creaties maken.


Het resultaat
En dit is het resultaat. Een mooie, zachte pop met haar eigen kleren. Alles is wasbaar, behalve de kist dan. Het was wel een flink project om te maken. Ben bijna 2,5 maanden bezig geweest. 
Ik moet wel eerlijk toegeven dat ik de pop mis. Het is veel te leuk om kleren te maken en te creëren. Ga ongetwijfeld nog een pop maken met nog meer kleren. 


Het was allemaal bedoeld als verjaardagscadeau, dus dat betekend alles inpakken. De kist met bed ingepakt. De pop is apart ingepakt en ook nog met rijstpapier. De setjes kleren heb ik apart in rijstpapier ingepakt en samen in een mooi cadeaupapiertje.
Alle papiertjes werden zorgvuldig losgemaakt en de inhoud meteen in de kist gedaan. 

 
Ik ben tevreden en de nieuwe eigenaar des te meer. Lotte is wijs met haar pop.

De IJverige Dames
Nadia

Geen opmerkingen:

Een reactie posten